Amb un ull posat en la nostàlgia i un altre en l'esperança de continuar
avançant pel camí correcte, el segon àlbum de L’Últim Europeu t'ensenya a
abraçar el passat i el present perquè el futur t'abrace a tu.
A
través de 10 cançons de pop-rock que beuen d'artistes indie dels 90 i
els 2000 (Australian Blonde, Els Planetes, Antònia Font, Mishima, Pau
Vallvé), els cosins parlen d'amor, d'amistat, de creixement i de
maduresa.
La producció de Jordi Bastida (a.k.a. Chico Jorge) li
aporta aqueix fi acabat de noise a les guitarres, que converteix la
fórmula pop de L’Últim Europeu en una cosa més lluminosa i profunda.
Tot en la vida s'explica mitjançant dos factors: el temps i l'amor. El
primer és limitat, unidireccional; mentre que el segon pot ser infinit,
inesgotable i fluir en dos o més direccions. Aqueixos dos elements
combinats creen i determinen la pràctica totalitat dels nostres
sentiments i dirigeixen els nostres passos mentre provem, fallem i,
finalment, encertem. En definitiva: mentre aprenem. Aqueix
fascinant viatge d'aprenentatge que és la vida es transforma
simbòlicament en el trajecte bidireccional que uneix les ciutats de
València i Barcelona sota la visió dels cosins Lacasa, Josep i Rafa. Ara
que el primer ha abandonat la seua ciutat natal per a residir en la
segona, el Corredor Mediterrani que dona títol al nou disc de la parella
com a L’Últim Europeu canalitza gran part de les reflexions que fan
sobre les seues vivències, comunes i individuals, passades, presents i
futures. A través de 10 cançons de pop-rock que beuen d'artistes indie
dels 90 i els 2000, els cosins parlen d'amor, d'amistat, de creixement i
de maduresa, sempre amb un ull posat en la nostàlgia i un altre en
l'esperança de continuar avançant pel camí correcte. Que no és un altre
que el que nosaltres mateixos vulguem marcar-nos. El segon àlbum
de L’Últim Europeu arranca amb la seua cançó homònima, que encén el
motor energètic que tots necessitem: les ganes de viure. Amb un to
lleugerament èpic, ‘Corredor Mediterrani’ ens insta a mantindre la
tensió del dia a dia per a escapar de la monotonia. A partir d'ací, el
disc planteja reflexions en tres eixos temporals: les que miren al
passat, les que aborden el present i les que construeixen de cara al
futur. En el primer grup trobem cançons com ‘Vents del nord’, l'aire
melancòlic del qual casa amb el record de l'estada dels cosins a Polònia
i República Txeca, on, a més de germinar la banda, van aprendre a
gestionar, entre altres coses, l'absència, els records o l'oblit. Una
altra, amb un punt shoegazer, és ‘Ctrl + z’: la fantasiosa il·lusió de
donar-li la volta a la línia del temps per a desfer errors. I, potser la
més nostàlgica de totes, ‘Gesmiler’: un viatge conjunt als seus anys
d'adolescència. La casa de la iaia, les bicicletes, l'olor de gesmiler.
Un tema que ens recomana tornar a la senzillesa dels nostres dies
passats per a reconéixer-nos en el present.  | |
Un present sobre el qual també ens donen algunes claus. En primer lloc,
que cal dir més “et vull”. ‘Estic per el teu’ és, en aqueix sentit, una
declaració no sols d'amor sinó també d'intencions. Amb una sonoritat pop
quasi innocent, els cosins postulen ací que manifestar l'amor és quasi
tan important com sentir-lo. I no és una cosa que haja de deixar-se per a
demà. En aqueixa mateixa línia romàntica, ‘Tard’ dibuixa aqueixos
moments de lucidesa quan entens per què mestresses a algú, per què una
relació funciona i com aquesta es cuida dia a dia. Però si hi ha una
cançó que s'alça com a oda al present, aqueixa és ‘Empastre’.
Carismàtica i generacional, relata una eixida nocturna, amb la seua
mañaneo subsegüent, homenatjant els amics, els bars, els plans i, en
definitiva, als fars que ens guien per a seguir avant malgrat les
dificultats. Viu ara o calla per sempre.
A la llum de totes
aqueixes lliçons, l'últim grup de cançons poden funcionar com a sanes
projeccions de futur. ‘Carnestoltes de Venècia’, per exemple, ens
recomana construir la nostra identitat sense màscares ni poses: sent
naturals i fidels a nosaltres mateixos. ‘Premi de muntanya’, en canvi,
subratlla la importància d'anar obtenint xicotetes victòries en el
nostre ascens a la maduresa. Amb un ritme accelerat i esforçat, sembla
construïda sobre una pedalada després d'una altra de guitarra,
conduint-nos per un nou camí sempre estimulant. Per al tancament queda
‘Salt d’altura’, un crit reivindicatiu que encara creu que construir un
món millor per a tots és possible. Lluny de plantejar un missatge
pessimista i desesperat, clama per la resistència i la no rendició. El
vers final “I estem perduts, o això pareix / Te solució, la trobarem” no
deixa lloc a dubtes. Amb un so homogeni i sense
fissures, Corredor Mediterrani agradarà als fans dels Planetes, però
també als de bandes com a Real Estigues o Snail Mail. La producció
de Jordi Bastida (a.k.a. Chico Jorge) li aporta aqueix fi acabat de
noise a les guitarres, que converteix la fórmula pop de L’Últim
Europeu en una cosa més lluminosa i profund. La nitidesa de la seua
lírica i els seus missatges, a més, confereix a l'àlbum un caràcter
generacional molt capaç de generar empatia, motiu pel qual Corredor
Mediterrani naix amb clara vocació de convertir-se en disc de capçalera.
Un àlbum, en definitiva, que t'ajuda a interioritzar la màxima que diu
que cal gaudir i estimar cadascuna de les coses que tens (i vas tindre) i
que et fan ser feliç. En altres paraules: abraça el passat i el present
perquè el futur t'abrace a tu .
|
|
L’Últim Europeu va ser fundat pels cosins Lacasa durant la seua estada a
les ciutats de Varsòvia (Polònia) i České Budějovice (República Txeca),
acabant la seua maduració a les ciutats de Barcelona i València, on
actualment roman viu el projecte. El grup va debutar en 2019 amb un
primer disc, sota el nom de Naus espacials i altres objectes per
identificar (autoeditat, 2019): un llarg produït i barrejat per Ve
Martínez (Epsilide Studios, VLC), i masteritzat per Víctor
García (Ultramarins Costa Brava).
Amb el primer àlbum
publicat, L’Últim Europeu va tindre l'oportunitat de presentar l'àlbum
en diferents espais i esdeveniments en terres catalanes i valencianes,
atraient de forma continuada a un major nombre de persones seguidores
del seu treball.
Finalment, en 2020, van publicar el seu últim
single, anomenat ‘Ema’, produït per Jordi Bastida (Chico Jorge, Carlos
Sadness, i Els Pets), barrejat i masteritzat en els
estudis Bucbonera per Tomàs Robisco, i que va suposar un revulsiu canvi
d'imatge i disseny liderat per l'artista Enric Alepuz (Gener, Capricorn
Un, Tórtel).
En 2022 tornen amb contundència presentant el seu
segon llarg titulat Corredor Mediterrani. Un total de 10 cançons,
gravades i produïdes de nou per Jordi Bastida, mesclades per Santi
García (Ultramarins Costa Brava) i masteritzades per Víctor García. Un
disc banyat en influències de l'altre costat de l'Atlàntic
com Deerhunter, The War on Drugs i The National, així com en altres més
pròximes com Els Planetes, Pau Vallvé i Antònia Font; i amb el qual ens
pugem a un tren que ens transporta a les vivències més banals i
realistes de la decadència del moment, amb vista a l'optimisme i al
renaixement col·lectiu a partir de la diversió, la inspiració i els
sentiments més profunds.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada